Monkeybusiness

Gisteren schreef ik hier nog over reclame waarin de likeability goed gekoppeld werd aan het overbrengen van de boodschap, namelijk toen ik schreef over de Bravia-spots. Toevallig botste ik vandaag, al surfend naar de blog van Clo Willaerts, op een nieuwe reclamespot waarin deze koppeling ver zoek lijkt. Wegens de relevantie met mijn post van gisteren besloot ik om er wat dieper op in te gaan.

Klik hier voor de spot

Op z’n minst opmerkelijk! In deze spot voor chocolade wordt geen enkel stuk chocolade getoond (op het packshot na), geen knappe mensen die genieten van chocolade, kwijlen naar chocolade of vechten voor chocolade. Zelfs sterker, het woord chocolade wordt geen één keer uitgesproken of getoond in de spot.

En dat is net de kracht van de hele campagne, aldus de bedenkers. Het concept is net het doorbreken van conventies, clichés en regels. “Always stick with the product” is zo’n reclame-regel die met deze spot bewust doorbroken wordt. Volgens de creatieve geesten achter deze spot zijn de kijkers het ondertussen beu om naar de conventionele product-gerichte reclame te kijken. Reclame moet niet vervelend zijn maar moet leuk zijn is het nieuwe devies. En dat brengt ons tot de boodschap van de spot: Cadbury chocolade brengt plezier, zelfs in hun reclamespots. Daarom schreef ik in de eerste alinea ook dat de boodschap ver zoek leek, en niet dat er geen boodschap was. Er is een boodschap, alleen is ze niet nadrukelijk aanwezig.

Met deze spot wordt alleszins een groot risico genomen, er werd veel geld besteed aan (pre-)productie en nog veel meer aan de aankoop van mediaruimte. Deze chocolade spot is ontzettend veel anders dan andere chocolade reclame en dat is net wat deze spot kan kraken of maken! Een ander risico is dat de kijker de spot wel leuk gaat maar het bijpassende merk of zelfs product niet kan onthouden omdat de spot alles behalve product-based is. De meningen over deze commercial zijn verdeeld. Langs de ene kant wordt er nu al veel over deze onconventionele spot gesproken, maar langs de andere kant is de kans groot dat het gros van de kijkers de onderliggende boodschap niet kan vinden. Gezien het grote budget.. als deze spot flopt, staan ze mooi voor aap.

Ohja, de spot werd trouwens geschreven en geregisseerd door Juan Cabral. Cabral regisseerde eerder de spots van…. Sony Bravia.

Tags: , , , , , , ,

2 Reacties to “Monkeybusiness”

  1. Bravia ads: the making off « I-ON MEDIA Says:

    […] ads: the making off Zowel vandaag als gisteren sprak ik over de bekende commercials van Sony Bravia. Enorm knap gemaakt, vooral als […]

  2. Truck racing met Cadbury « I-ON MEDIA Says:

    […] half jaartje geleden scoorde Cadbury een reclame-hit met de drummende Gorilla, een bizarre spot voor chocolade: er werd namelijk niet gesproken over chocolade of geen chocolade […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: