Production notes: bringing objects to life

Unique Selling Propositions of USP’s worden steeds moeilijker om te bedenken of te behouden. Daarom wordt er in de reclame steeds meer en meer gewerkt met Emotional Selling Propositions of ESP’s. In plaats van een unieke producteigenschap die de consument moet overtuigen om het product te kopen wordt er getracht een emotionele reactie los te maken die deze taak zal vervullen. Ikea speelt hier geweldig op in met deze spot:

Bekijk hierboven de spot voor dat je begint te lezen!
Ikea springt mee op de trein van de emotionele reacties en tegelijk zet het een geweldige persiflage neer. Gedurende 50 seconden wordt de kijker meegesleept, waarna hij in de laatste 10 seconden net daarom te kakken gezet wordt. Prachtig hoe de emotional response hier wordt opgewekt. Hoe slagen ze er in gevoelens op te wekken voor een dom voorwerp zoals een lamp? (En dan nog in minder dan 1 minuut!?) Door het voorwerp om te toveren tot een personage. Vanaf de allereerste seconde staat de lamp letterlijk centraal in de spot. De lamp staat horizontaal en verticaal gecentraliseerd in de compositie en om de lamp te benadrukken wordt er ook nog eens op ingezoomed, vanaf het allereerste shot. In het tweede shot wordt de vrouw bewust niet frontaal gefilmd om aan te duiden dat de lamp een belangrijker personage is dan de vrouw. En het derde shot maakt het helemaal af: er wordt gefilmd vanuit het perspectief van de lamp. Je ziet de kamer door de ogen van het hoofdpersonage, de lamp.

In dat derde shot wordt tevens stilaan begonnen aan de dramatiek: de lamp wordt weggehaald uit de vertrouwde omgeving. In het vierde shot (in de gang) wordt al eventjes aangetoond hoe bar de omstandigheden buiten zijn, je hoort en ziet de kille wind in beeld verschijnen en de sombere muziek ondersteunt het geheel geweldig. De volgende shots combineren weer beide elementen: de lamp tot leven brengen en de slechte situatie schetsen. Hoe wordt de lamp deze keer tot leven gebracht? Eerst weer door er op in te zoomen en daarna door de focus te verleggen zodat de lamp het scherpst weergegeven object in beeld is.

Al deze truukjes worden nog eens herhaald, in combinatie met een afwisseling van shots en tegenshots. Net zoals een conversatie tussen 2 personages wordt gefilmd. De nieuwe lamp is in dit geval het 2e personage. Het contrast tussen het warme thuisgevoel en het koude straatleven seals the deal, op dit moment heeft de kijker emotionele gevoelens voor het domme onderwerp. En net dan komt de koele kikker met een Zweeds accent de bubbel doorprikken. De umlaut in de brandshot in de kers op de Zweedse taart.

Kortom: brilliante ad! Een geweldig concept dat minstens even geweldig in beeld is gebracht door regisseur Spike Jonze, die zijn ervaring als filmregisseur hier tenvolle benut in de reclamespot. Two thumbs up!

Tags: , , , , ,

Eén reactie to “Production notes: bringing objects to life”

  1. Nike football: leave nothing « I-ON MEDIA Says:

    […] I-ON MEDIA The Belgian Media & Advertising Blog « Production notes: bringing objects to life […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: