CIM-cijfers 2007

Zoals elk jaar in midden september zijn nu ook de nieuwe CIM-cijfers bekend. Voor de niet-ingewijden: “de CIM-cijfers” zijn de resultaten van de pers bereikstudie van het Centrum voor Informatie over de Media. Het CIM bestudeert ook andere media dan de gedrukte media, maar als men spreekt over DE CIM-cijfers, reken er dan maar op dat het over de kranten en magazines gaat. Aan de hand van deze cijfers kunnen adverteerders afleiden welke publicaties voor hen interessant zijn om in te adverteren.

Op deze website kan je alle cijfergegevens lezen. Bovenaan kan je een keuze maken tussen dagbladen, gratis pers en periodieke publicaties. Hieronder volgt een kort overzicht van de belangrijkste gegevens en veranderingen.

Kranten:
Het Laatste Nieuws blijft de meest gelezen krant in België, met 1.095.700 lezers een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Het Belang van Limburg is de grootste stijger bij de kranten met 6%, gelukkig maar want zusterkrant Gazet van Antwerpen boekte een verlies van 4%. Samen geteld komen deze kranten aan 855.500 lezers. Het Nieuwsblad blijft stabiel met 781.500 lezers, terwijl Het Volk daalde met 9 procent tot 253.500 lezers.

Bij de kwaliteitskranten is de Tijd de grote verliezer met een daling van 18% (ca. 100.000 lezers). Ook De Standaard ging achteruit (-6%, 312.000 lezers). De winnaar in dit segment: De Morgen (+4%, 231.200 lezers) boekt winst maar blijft kleiner dan De Standaard.

In Franstalig België zagen enkel La Dernière Heure en L’Echo hun aantal lezers stijgen. Le Soir kreeg de zwaarste klappen. Het lezersaantal van die krant daalde met meer dan 18 procent tot 450.000 lezers.

Magazines:
Dag Allemaal blijft het meest gelezen magazine, door de stijging van 13% bereiken ze nu bijna 1,8 miljoen lezers. Ondanks de lichte daling van 1% blijft Humo ook zeer populair (1,2 miljoen lezers)

In deze markt zijn er veel winnaars: Goed Gevoel (+16%, 588.000 lezers laatste periode). De andere groeiers: Genieten (+25%, 97.000 lezers), Clickx (+12%, 144.000 lezers), Elle Vlaanderen (+26%), P-Magazine (+14%), TV Gids promo (+25%), Sport/VoetbalMagazine (+8%). Bij de magazines is er 1 forse verliezer, namelijk Trends met een daling van 17%.

(Bron: CIM)

edit:

verdere bronnen: vrtnieuws.net (kranten), kristof-sals.be (magazines)

Tags: , , ,

2 Reacties to “CIM-cijfers 2007”

  1.   CIM Cijfers 2007 bis by Kristof Sals’ (wie?) blog Says:

    […] Posted by Kristof as Weblink, Nieuws, Werk, Web Er wordt relatief weinig geblogd over de CIM-cijfers lijkt me. Ofwel kijk ik weer op de verkeerde plaats. Desalniettemin, heb ik toch een interessant berichtje gelezen over de CIM-cijfers op deze mediawatching-blog. […]

  2.   CIM Cijfers 2007 in een notendop by Kristof Sals’ (wie?) blog Says:

    […] CIM-resultaten vind je logischerwijze (ook ) op de site van de CIM of deze mediablog of hier of hier. 2007 cijfers cim cim cijfers cim hln cim nieuwsblad cim resultaten 2007 cim2007 […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: