Even Apeldoorn bellen

De “Even Apeldoorn bellen”-spotjes van de Nederlandse verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer Achmea uit Apeldoorn zijn een fenomeen in Nederland. Reeds 21 jaar draaien de spotjes rond hetzelfde concept: een ongeluk is snel gebeurd en dan kan je maar 1 ding doen, namelijk even Apeldoorn bellen. In de spotjes gaat het dan uiteraard altijd om een komisch ongeval en die strategie blijkt na 21 jaar nog steeds succesvol te zijn. In 1986 stapte Centraal Beheer naar reclamebureau Geudeker/Oerlemans (GO) de bedoeling was het klantenbestand enorm uit te breiden. Hiervoor waren 90% van de klanten afkomstig uit de B-to-B markt. Met de beroemde televisiespots werd de consumentenmarkt (de B-to-C dus) veroverd. Dankzij deze spots kon Centraal Beheer reeds in 1988, minder dan 2 jaar na de lancering dus, de derde plaats bekleden in de Nederlandse TOM-ranking voor verzekeringsmaatschappijen. (Voor de leken: TOM staat voor Top-of-Mind of simpelweg: Noem de verzekingsmaatschappij die het eerste in je opkomt.)

De achterliggende reden van deze post is de nieuwe TV-commercial van Centraal Beheer die sinds deze week op de Nederlandse televisie te zien is:

Als bonus doe ik er nog 2 spotjes van de laatste jaren bovenop die goed scoorden bij de kijkers:
Prison Guard
Riiiiioooooooo

Tags: , ,

Eén reactie to “Even Apeldoorn bellen”

  1. Apeldoorn bellen in 2008 « I-ON MEDIA Says:

    […] Centraal Beheer komt vaak met leuke ads en deze ambient is ook weer een schot in de roos. Enkele stickers op de […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: