Verboden voor vrouwen

Hyron Rodos: verboden voor vrouwen

(klik voor Full view/duidelijke weergave)

Rica clothing: verboden in het openbaar

(klik voor Full view/duidelijke weergave)

Deze twee advertenties verschenen gisteren in de Belgische kranten en werden vooraf gegaan door een radiospot afgelopen vrijdag. Een vette kluif voor feministen en discriminatieraden, denkt u dan in eerste instantie. Natuurlijk gaat het hier niet echt om reclame voor Hyron of Rica, beide merken bestaan namelijk niet eens. Als u de website bezoekt of het telefoonnummer belt die in deze adverentie vermeld wordt dan merkt u dat het gaat om reclame voor ‘De weg naar Mekka’. Dit is een nieuwe televisieprogramma waarin Jan Leyers de vooroordelen over de moslimwereld aan de realiteit toetst. In vele moslimlanden is het immers normaal dat vrouwen geen auto’s mogen besturen. En dat is 1 van de vooroordelen die aanbod zal komen in het nieuwe programma.

Buiten enkele kwade feministen, reclamejongens en mensen die tijd teveel hebben zal er natuurlijk bijna niemand naar de site gesurft hebben, laat staan het telefoonnummer ingetoest hebben. De (gehoopte) successtrategie zit ‘m dus in de Free Publicity. De Vlaamse kranten pikken het alvast op en plaatsen een artikel over de advertenties en ik ben er ook van overtuigd dat ik zeker niet de enige blog zal zijn die deze week over deze reclame-uitingen zal rapporteren. Een kleine zoektocht op google brengt me voorlopig 1 blogresultaat: t0mblogt. Het succes zit dus in de controverse. Als de asteriskvoorwaarde minder controversieel zou zijn, dan zou geen enkele krant of blog er over schrijven en zou de campagne geweldig floppen. Vermits elke krant er over blijkt te schrijven en de krant nog steeds een geweldig bereikend mass-medium is, de kranten bereiken immers 1 op 2 Belgen. En in Vlaanderen ligt dat percentage nog hoger.

Het reclamebureau dat deze advertenties bedacht is Mortierbrigade, dat eerder al soortgelijke fake-reclameboodschappen bedacht die uiteindelijk voor Le Soir bleken te zijn. Deze advertenties waren minstens even controversieel (online babies kopen, georganiseerde organenhandel, ..) en toen werd gekozen om pas na een paar dagen bekend te maken dat het om nep-firma’s ging. De leuze van Mortierbrigade is dus niet voor niets ‘Confuse & Conquer’.

Tags: , , , , , ,

2 Reacties to “Verboden voor vrouwen”

  1. henk Says:

    0 reacties op hun post over de reclamecampagne, is precies geen zo’n goede indicatie …

    http://multiblog.vrt.be/dewegnaarmekka/2007/09/25/fotos-reclamecampagne-de-weg-naar-mekka/

  2. Yannick Says:

    Ik ben zelf ook niet ondersteboven van de campagne, omdat het niet bijster origineel is. In feite is het bijna een kopie van wat ze eerder deden voor LeSoir, maar dan met een ander thema deze keer.

    Wat betreft het succes/de effeciëntie van deze campagne…, moeilijk om nu te zeggen. Deze campagne is alleszins een pak duurder dan een standaard viral. Bijvoorbeeld voor de krantenadvertenties, ik veronderstel dat dit niet te klasseren valt onder “toptopicals” vermits het tv-programma nog niet uitgezonden wordt en moslim-levenswijzen geen brandende actualiteit is. Dat wil dus zeggen dat de volle pot betaald moet worden, als ik me niet vergis kost een NP-one momenteel 190.000 euro (plz correct me if i’m wrong). (Maar ik denk dat er alleen in de nederlandstalige kranten werd gepubliceerd, in dat geval zal de prijs iets lager liggen.) Dan nog de kosten van de radio-inlassingen en de productiekosten van de print- & radio-ad & de website.

    De gratis publiciteit is langs de andere kant wel veel waard, een artikel over deze campagne wordt bijvoorbeeld veel meer en aandachtiger gelezen dan dat er gewoon geopteerd zou worden voor een printadvertentie die het programma “De weg naar Mekka” zou aankondigen, zoals elk ander tv-programma dat zou doen.

    Het gebrek aan reacties op de vrt-multiblog zou idd een indicatie kunnen zijn dat het een flop is/wordt, langs de andere kant kan ik uit mijn eigen blogstatistieken al zien dat deze post meer lezers trekt dan de andere dingen die ik de laatste dagen postte. Natuurlijk spreken we hier nu niet over grote getallen omdat mijn blog nog maar net 3 weekjes bestaat, maar de statistieken tonen toch al aan dat het een item is dat de aandacht trekt.

    Als buitenstaander die niet beschikt over de gegevens zoals kostprijs en bezoekcijfers op websites van kranten is het natuurlijk niet zo makkelijk om (nu) conclusies te trekken over de efficiëntie.

    Ik denk alvast dat nu al heel veel mensen gehoord hebben over het programma “De weg naar Mekka”, of deze reclame-uitingen de mensen ook gaat aanzetten om er naar te kijken is andere koek natuurlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: