Duurzaam profileren

Na duurzaam ondernemen, de nieuwste trend: duurzaam profileren.
Ondernemen draait om ‘profit’, om deze profit te vergoten schakelden veel bedrijven over van ondernemen naar duurzaam ondernemen waarin 2 andere p’s in balans dienen te staan met de profit, namelijk: ‘people’ en ‘planet’.

Er is echter een goedkopere manier. Simpelweg de mensen doen geloven dat je met people en planet begaan bent, door het veelvuldig te communiceren. Het is een zichtbare trend geworden.

Hier een kleine greep uit de nieuwe reclame-uitingen van afgelopen week:

mercedes1.jpg (people)

nike.jpg (planet)

vw2.jpg (people)

vw3.jpg (people)

vw31.jpg (planet)

Eerst en vooral is gelijkenis tussen de ad voor mercedes en 2 van de 3 bovenstaande volkswagen ads opvallend. Niet alleen het concept, ook de kopregel is sterk gelijkend. Ik denk toch dat het hier om zuiver toeval gaat, vermits de ads zich zo snel opvolgenden. Stelen van Volkswagen zou net slechte publiciteit zijn voor Mercedes.

Ten tweede kan je ook een verschil zien in de ads. Sommige zijn product-, of brand-related en anderen weer veel minder. Bijvoorbeeld bij de “overreden konijntje”-advertentie van VW, gaat het om de Blue Motion, een milieuvriendelijke auto. En wat is er milieuvriendelijker dan konijntjes reanimeren? De Nike-advertentie hoort bij de internationale autoloze dag. Wat moet je doen als je geen auto kan gebruiken? Lopen of fietsen! Wat heb je daarvoor nodig? Sportschoenen! De gedrukte advertentie van Mercedes is de minst productgerelateerde ad uit het rijtje van 5. En zou daarom misschien ook de minst effectieve kunnen zijn, de gouden regel “stick with the product” indachtig. De hoge selectiviteit van deze advertentie kan het concept echter goed praten. Niet de selectiviteit van de primaire doelgroep van Mercedes op de doelgroep van het magazine waarin dit verscheen, maar die van het onderwerp met die van het magazine. Deze advertentie werd namelijk enkel geplaatst in Pink Ribbon Magazine, een publicatie over borstkanker(preventie).

toevoeging:

Ook de laatste 2 Dove tv-commercials, die regelrechte hits geworden zijn op YouTube, mag je klasseren onder “People”.
Je heb ze zeker al gezien, moest dat niet het geval zijn: evolution en de vorige week gelanceerde onslaught.

Tags: , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: