Golf zonder ballen

Nee, niet weer Volkswagen. Deze keer de sport Golf.

wilson_golf.jpg

Copy: If found return to Wilson Staff DD6 distance driver owner: Name / Course / Country.

Zoals u al kan lezen maakt deze golfbal reclame voor de nieuwe distance driver van Wilson Staff, een golfclub om extra ver te slaan dus. Deze balletjes werden in golfshops uitgedeeld aan klanten.

Opzich vind ik de golfbal een leuke manier om reclame te maken die golfers moet bereiken. Maar de uitvoering vind ik te braaf. Als je de balletjes gaat uitdelen gaat (niet het maar) de idee achter de campagne een beetje verloren. Het balletje is namelijk niet gevonden maar gekregen. Het concept gaat dan de mist in. Als de balletjes dan nog enkel uitgedeeld worden bij een aankoop gaat het helemaal mis. Twee mogelijkheden: bij aankoop van de nieuwe Wilson distance driver of bij een andere aankoop. In het eerste geval is het nutteloze reclame, diegene die het leest heeft namelijk het product net gekocht en heeft dus geen boodschap meer aan euh.. de boodschap. Het enige voordeel van iemand te bereiken die je product al heeft dat je zo merktrouw kan opbouwen. Naar mijn mening werkt het dan nog het beste bij merken die al lang en intensief bezig zijn met branding en die al tot een way-of-life zijn uitgegroeid. De eerste brands die me zo te binnenschieten zijn merken als Mini, Apple, .. maar Wilson voorlopig toch nog niet. De tweede optie: bij een willekeurige aankoop. Als die aankoop een club van een ander merk is dan raakt het concept van “het balletje is zoek geraakt omdat het (te) ver is geslagen door een Wilson club” ver zoek. Zoals het nu uitgevoerd werd vind ik het te braaf en te traditioneel. Te weinig ballen.

Wat in mijn bescheiden mening beter geweest had is dit: de balletjes niet uitdelen maar verspreiden in de golfshop (in de rekken bijvoorbeeld), of in de lobby van een golf country-club of andere plaatsen waar een golf vaak vertoeft maar niet snel rondslingerende golf balletjes tegenkomt. Op deze manier wordt de basisidee van de campagne wél correct uitgevoerd.

Als je van risky business houdt kan je natuurlijk nog een stap verder gaan en de balletjes op de grond gaan leggen in de golfshops. Met een beetje geluk valt er iemand over en breekt deze persoon iets. Dan kan je er zeker van zijn dat je campagne media-aandacht krijgt. Anticipeer er op en schenk de ongelukkige valler een heel mooie schadevergoeding en je komt weer in de kranten en je wordt geprezen voor je goede PR. Uiteraard is het plannen van mensenleed een stap te ver, ik wil u dus niet op ideeën brengen. Hoewel.. het is al vaak gebleken dat slechte publiciteit een positieve invloed heeft op de omzet- en winstcijfers. Het mooiste voorbeeld daarvan speelt zich af in Amsterdam, waar een reclamebureau met het plan op de proppen kwam om het Hans Brincker Budget hotel in een slecht daglicht te brengen. Ze verklaarden dat Hans Brincker een slecht hotel was dat beter “hotel hel” had geheten. Bij het inchecken kreeg je zogezegd slaappillen om het lawaai te kunnen verdragen. De pers lustte het wel. En het reclamebureau had honger naar meer. Ze begonnen op straat hondendrollen te zoeken, om daar vlaggetjes in te steken “meer van dit.. aan de ingang van ons hotel”. Resultaat: een hoop media-aandacht, een enorme stijging op gebied van TOM-cijfer in de categorie budget-hotels en 25% meer overnachtingen dan voordien. Slechte publiciteit is dus niet altijd zo slecht als het lijkt. Ook voor reclame gaat deze vlieger op: slechte reclame is vaak heel efficiënt. Iedereen haat de typische waspoeder reclamespots en toch is het cijfermatig bewezen dat deze irritante spots efficiënt zijn. Het allerduidelijkste bewijs is natuurlijk dat na al die jaren de spots nog even irritant zijn. Als ze niet zouden werken zouden ze al lang niet meer gemaakt worden. Wat wij percipiëren als slechte reclame is dus zeker niet altijd slechte reclame.

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: