Jonathan Glazer’s Protection

Op Jef’s Blog zag ik onderstaande tv-ad verschijnen. De post trok direct mijn aandacht door de titel “One of Jonathan Glazer’s beauties”. Ik ben namelijk wel een aanhanger van diens beauties. Glazer’s werk is vaak geïnspireerd door grootmeesters als Stanley Kubrick en David Lynch. Om enkele voorbeeldjes te geven kan je in de videoclip ‘The Universal’ die hij voor Blur maakte verschillende stijlelementen herkennen uit ‘2001: A Space Odyssey’ en ‘A Clockwork Orange’ (beide van Kubrick), zijn langspeelfilm Birth lijkt bij momenten op ‘Eyes Wide Shut’ en staat bol van de verwijzingen naar ‘The Shining’ (wederom beide van Kubrick), net als de videoclip Karmacoma (een nummer van Massiv Attack). De schitterende Odessy reclamespot die hij regisseerde voor Levis werd opgesmukt met muziek uit Kubricks’ Barry Lyndon. Wat Lynch betreft: lijkt Glazer’s (eveneens knappe) Wrangler ad bij momenten qua stijl heel erg op het verzamelde werk van David Lynch en de eerder vernoemde clip ‘The Universal’ hier en daar op Lynch’s ‘Twin Peaks: Fire Walk With Me’.

Zoals ik reeds eerder zei op deze blog: beter goed gestolen dan slecht verzonnen.
Genoeg zever, hier de spot:

De spot zelf is al een tijdje oud, ik had ‘m echter nog nooit gezien. En voor wie het zich zou afvragen, ik heb geen VAG-aandelen. Eerlijk gezegd vind ikde boodschap eigenlijk een beetje bullshit, ik zal me namelijk sneller veilig voelen in een enorme auto dan in een kleine. Maar esthetisch gezien is het gewoon een fantastische spot. Respect!

Tags: , , , , , ,

Eén reactie to “Jonathan Glazer’s Protection”

  1. Marnick Says:

    Leuk idee en mooie spot in het algemeen, maar echt wauw is het nu ook weer niet. Op the making of the spot is niet veel aan te merken, maar zo een spot moet mensen kippenvel geven, en dat doet het nu net niet.

    Iedereen heeft hier natuurlijk een ander gevoel bij:)

Geef een reactie

