Joeri formeert

150 dagen na de verkiezingen staat er nog steeds geen regering. No problem, de Joeri lost dat op, op zijn manier. Dat beweert hij toch in de top topical die gisteren in De Morgen verscheen.

joeri.jpg

Zeker niet de origineelste top topical ooit, maar actueel is het wel. Gisteren, vandaag en wellicht ook morgen stond/staat de formatie-problematiek weer als eerste en belangrijkste agendapunt van alle journaals genoteerd. Een geschikt onderwerp dus om een top topical rond te bouwen. En ik moet zeggen dat ik al vanaf dat ik het bestaan er vanaf ken altijd al fan ben geweest van het concept top topicals. Het is namelijk een win-win-win situation. Win voor de adverteerder, win voor de reclameregies en soms ook win voor de lezer. Voor wie niet 100% vertrouwd is met het concept doe ik het kort uit de doeken.

De hoofdregel van top topicals: een duidelijke integratie van de actualiteit in communicatie. Met je (print)advertenties inspelen op de actualiteit dus. In ruil daarvoor krijgt de adverteerder een fikse korting: 25% op voorspelbare gebeurtenissen, 50% voor onvoorspelbare gebeurtenissen en zelfs meer als het kiest  voor een nationale inlassing.

Er zijn 4 categorieën, waarvan ik er reeds 2 noemde: voorspelbare gebeurtenissen (bv: verjaardag van de koning), onvoorspelbare gebeurtenissen (bv: hittegolf) , gebeurtenissen waarvan de datum bekend is maar het resultaat niet (bv: wedstrijd van de nationale ploeg) en gebeurtenissen van lange duur (bv: de huidige formatie). Afhankelijk van de categorie moet de advertentie binnen een bepaald termijn geplaatst worden. Voor voorspelbare gebeurtenissen is dat de dag voordien, de dag zelf of de dag nadien. Bij onvoorspelbare kan je natuurlijk niet voordien al adverteren en nadien heb je 7 dagen. Gebeurtenissen waarvan het resultaat niet op voorhand bekend is worden verdeeld in de categorieën voorspelbaar en onvoorspelbaar als volgt: de adverteerder heeft 2 versies klaar (positief en negatief resultaat) dan is het onvoorspelbaar, de adverteerder plaatst de advertentie enkel bij positieve afloop, dan is het voorspelbaar. Bij gebeurtenissen van lange duur is het termijn de duurtijd van de gebeurtenis.

Officiëel werden de top topicals in het leven geroepen om te snelheid en flexibiliteit van adverteren in dagbladen te demonstreren. Natuurlijk is dat wel een belangrijk voordeel voor de kranten, maar een ander voordeel is natuurlijk dat ze hun media-ruimte makkelijker makkelijker verkocht krijgen. Om het simpel voor te stellen win je meer als je 10x iets verkoopt voor 1,50 euro dan dat je slechts 7x datzelfde zou kwijtraken aan 2 euro. Advertenties wekken ook advertenties op, als Base adverteert kunnen Proximus en Mobistar toch niet achterblijven. De korting kan er bovendien voor zorgen dat een adverteerder voor dat medium kiest, terwijl ze misschien anders voor andere media gekozen hadden. Zomaar nog iets erbij pakken bestaat niet in de wereld van budgetten. De reclameregies van de kranten zijn dus duidelijk winnaars in het top topical concept.

De adverteerder wint ook omdat hij heel wat minder betaalt dan normaal voor zijn advertentie in de krant te plaatsen, bijvoorbeeld een onvoorspelbare inlassing in alle kranten kost 100.000 euro in plaats van meer dan 277.000 euro. Hi kan dus twee keer voor de prijs van één adverteren en nog budget over houden. Bovendien is de interesse van de lezer voor top topicals vaak hoger dan voor gewone advertenties.

De laatste winnaar is de lezer die advertenties voor de neus krijgt die vaak veel leuker zijn dan gewone advertenties.

Tags: , , , , , , , ,

Eén reactie to “Joeri formeert”

  1. Enkel voor het plezier « I-ON MEDIA Says:

    […] gezien van BA, alleen hadden ze verder moeten gaan en er een echte top topical van maken. De copy op zich is goed en dat het voortgaat op een vorige actie maakt het des te […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: