Swanky

Ik lig al enkele dagen ziek in mijn zetel, de internet-toepassingen van de iPhone komen dus al goed van pas. Ik voorspelde het al in mijn vorige post: bloggen vanuit de zetel! Voorlopig bleef dat beperkt tot het lezen van andere blogs, maar waarom niet zelf posten? Bij deze dus..

Hier in eigen land kent iedereen de ‘Swanks’ van MegaMedium, de steigerreclame- en geveldoeken die in grote steden zoals Antwerpen en Brussel het stadsbeeld versieren. In Nederland is MegaMedium nog actiever als bij ons, en dat gaat zelfs zo ver dat ze daar al op veel tegenstand stuiten omdat deze grote doeken het stadsbeeld zouden ontsieren in plaats van versieren. Er wordt gepleit voor een restrictie op het aantal Swanks per stad en gebouwen met een toeristische waarde zouden geen Swank meer mogen krijgen maar een doek met een afbeelding van het gebouw.

Nu kan ik dit verzet begrijpen, ik kan alleen niet begrijpen waarom de reclamebureaus zelf er niet op inspringen. Ik zou alvast gaan voor de splitsing van geveldoeken (waar het dus niet om renovatie gaat) en steigerdoeken (waar het dus wel om renovatie gaat). In het geval van geveldoeken zou ik resoluut voor Swanks blijven gaan. Bij de steiger-reclame zou ik inderdaad kiezen voor een opdeling tussen gebouwen met een hoge toeristische waarde en gebouwen die deze waarde niet hebben. Bij gebouwen zonder de hoge toeristische waarde zou ik nog steeds voor Swanks gaan. Bij de toeristische trekpleisters vind ik een foto van hoe het gebouw er zonder de steigers uitziet een goed idee, maar waarom kan dat niet gecombineerd worden met reclame? Onderaan op het doek of in de bovenhoeken is er immers plaats genoeg voor media-ruimte die verkoopbaar is. Een billboard-sized (20m²) print-advertentie links-onderaan, nog eentje rechts-onderaan, en daar tussen wat info over de renovatie of het gebouw. De mensen die deze info lezen zullen sowieso ook de ads zien.

Op deze manier wordt het aantal Swanks ingedijkt en kunnen de toeristen blijven foto’s nemen van de toeristische trekpleisters, welliswaar van een reproductie, maar toch beter dat, dan een foto van een bekend gebouw dat je niet ziet omdat er een grote nike ad voorhangt. De steigers van de renovatie-werken verkrachten sowieso het zicht op het gebouw, met een reproductie weten de mensen tenminste wat er achter de steigers zit. De helft van de toeristen vindt wellicht die reproductie interessant genoeg voor een foto en zo worden de ads ook nog eens vereeuwigd op foto.

De originele Swank blijft op deze manier dan ook een beetje exclusief en zal meer aandacht trekken. Nu kan ik natuurlijk ook wel begrijpen dat MegaMedium (waar trouwens een oude schoolmakker van me werkt) zijn succesformule nog niet gaan aanpassen tot de restricties wettelijk bepaald zijn. De steiger-reclame is immers nog steeds een goudmijn.

In de States interpreteren ze gevelreclame anders op dan bij ons en op zich vind ik die interpretatie wel geslaagd:

gta_iv_billboard2.jpg

gta_iv_billboard.jpg

Tags: , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

