Geenmuziekzenders

Vandaag verscheen er een persbericht van Jim TV waarin ze aankondigen dat er vanaf de start van 2008 minder plaats zal zijn voor muziek en meer plaats voor series en films. Zo krijgen we bijvoorbeeld vanaf 7 januari elke dinsdagavond een film op het programma en vullen series als Entourage, American Dad, Joey, The Simple Life, The Block en Rock of Love het rooster van de zender. Op de concurrerende zender TMF is er sinds enkele maanden meer South Park te zien dan wat anders.. en als het dan toch iets anders is , dan is het een game-show of filmprogramma). MTV is al jaren afgeweken van het muziek-pad, met programma’s zoals Jackass, Wildboyz, Sweet 16, Made, Cribs en allerhande datingshows. Sinds dat Nickelodeon een heel groot deel van de zendtijd overgenomen heeft is de aandeel van muziek op die frequentie uiteraard nog veel meer gedaald.

Niche-marketing blijkt dus niet meer in de mode te zijn (ondanks het stijgende aantal nieuwe thema-zenders). Met de nieuwe programmering indachtig gaat Jim TV nogal dicht aanleunen bij VT4 & Kanaaltwee vind ik. Gezien de daling in marktaandeel bij Kanaaltwee weet ik niet of dat een goede evolutie is voor Jim TV. Opvallend is ook dat Entourage, American Dad, Joey en The Simple Life gewoon series zijn die al op Kanaaltwee te zien zijn of waren.

Ik vraag me af hoeveel muziek er nog op de muziekzenders zal zijn binnen dit en 5 jaar. Jim TV heeft alvast het excuus dat het staat voor Jong, Interactief en Muziek; muziek is dus in theorie maar een derde van het geheel. Maar welk excuus kan The Music Factory & Music TeleVision inroepen? Stilstaan is achteruit gaan zeggen ze vaak, maar of dit nu de oplossing is betwijfel ik. Bij MTV hebben ze nog programma’s die je op andere zenders niet snel zal zien, maar wat TMF en JimTV doen, nl. cloning van bestaande zenders, vind ik persoonlijk niet de beste keuze. Als je sterk staat in een niche kan je maar beter heel zeker zijn van je stuk voor je je Core opzij gaat schuiven of je verdwijnt in de brede middenmoot. Een middenmoot waar je door adverteerders vaak gepasseerd wordt omdat ze evengoed voor de andere broertjes kunnen kiezen. Differentiatie creëert selectiviteit, en selectiviteit is aantrekkelijk voor adverteerders. Om een stom voorbeeld te geven zal Rolex ongeacht de prijs sneller adverteren in Bizz dan in Dag Allemaal, hoewel Dag Allemaal 18,5x zoveel lezers bereikt elke editie opnieuw.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: