Nieuwe jasjes

Dat de VRT een nieuwe nieuwssite kreeg vanaf vandaag dat wist u al, dat het een enorm misbaksel geworden is dat had u waarschijnlijk ook al opgemerkt.

Vandaag stootte ik ook op een nieuwe canvas-website, toen ik even ging zien op welke dag ‘Nooitgedacht’ uitgezonden wordt. Mijn baas die tegen Rik Torfs lult over zijn eerste lief en zijn eerste sigaret dat wil ik namelijk niet missen, ik wil meezijn met de inside jokes op de werkvloer. Om niet het hele weekoverzicht te doorbladeren klikte ik op programma’s en op Nooitgedacht, het zou toch logisch zijn dat op die pagina zou staan op welke dag en om hoe laat dat programma wordt uitgezonden… Niet dus! Gebruiksvriendelijkheid is dus al niet het beste vak van de nieuwe canvas-site. Qua design vind ik het ook niet echt een hoogvlieger: als ik de website open in Firefox staat het video-spelertje voor de tekst waardoor ik een deel van de tekst niet kan lezen. Als ik de website open in Internet Explorer dan laadt het deeltje “recente reacties” niet altijd en in het beste geval héél traag, zo traag dat ze bijna niet meer recent zijn.

canvas.be in Firefox:
canvasff.jpg

canvas.be in Internet Explorer:
canvasie.jpg

Als het een troost mag wezen, de nieuwe canvas website is nog steeds 10x mooier en handiger dan de nieuwe nieuwssite van de VRT. Maar ik vraag het me toch echt af: als je veel geld uitgeeft aan een nieuw jasje , waarom dan geen jasje dat mooi is of dat functioneel is? Of zelfs nog beter: beide is.

De zin “Het had beter gekund voor minder geld” doet me een klein, klein beetje denken aan een artikel dat ik enkele weken geleden las. Om het kort samen te vatten: de Schotse regering betaalde een bureau enkele honderdduizenden euro’s om een nieuwe slogan te verzinnen die toeristen naar Schotland moet lokken. Enkele weken later werd het resultaat bekend gemaakt, de slogan luidde: “Welcome to Schotland”. Dat had ik voor minder geld kunnen/willen verzinnen. Ik dacht dat zoiets alleen kon in ons apenlandje… Maar toch: op gebied van country- en city-marketing kunnen er veel nog iets leren van Antwerpen. De “Zot van A” campagne zal ook wel niet gratis geweest zijn, maar dat was tenminste een geweldige campagne, ditto slogan.

Tags: , , , , ,

2 Reacties to “Nieuwe jasjes”

  1. janso Says:

    de “zot van A”-campagne is dan ook gemaakt bij’t beste bureau van’t land ;)

  2. janso Says:

    en let maar op de campagne voor Oost-Vlaanderen, die pitch hebben we net gewonnen!!

Geef een reactie

