Floorcasting

Floorcasting oftewel interactieve vloer-reclame, het trekt veel aandacht en de mogelijkheden lijken eindeloos. Bovendien gaat het hier niet om LCD- of Plasma- of andere schermen met Touchscreen maar gewoon om projecties, wat een voordeel geeft kostprijs en meer duurzaamheid zou kunnen betekenen. LCD-schermen met touchscreen-technologie, die verstevigd zijn zodat ze meerdere springende mensen kunnen verdragen, lijken me heel wat duurder dan deze combinatie van infrarood sensoren en projectie.

CBS Outdoor biedt dit al aan in Nederland, op hun site kan je het kostenplaatje bekijken. Dit soort reclame-uitingen trekt ontzettend veel aandacht, de vraag is alleen of dat blijft duren zodra Floorcasting ingeburgerd geraakt en in elk winkelcentrum, winkelstraat en bioscoopcomplex aanwezig is. Zodra het nieuwe er af zullen enkel weer de echt creatieve ads er tussen uit springen.

We staan in elk geval weer stap dichter bij de gepersonaliseerde interactieve reclame die we kennen uit de Sci-Fi film Minority Report. Combineer deze floorcasting technologie met de RFID-reclame van MINI en we zijn er niet meer ver vanaf. De RFID staat voor Radio Frenquency IDentification. MINI gebruikte deze technologie om gepersonaliseerde billboards te creëren. Elke MINI-bestuurder kreeg een andere boodschap te zien wanneer ze voorbij een van de billboards reden, door middel van identificatie via radiogolven. De RFID werd in een database gekoppeld aan de naam en geboortedatum van eigenaar van de wagen en enkele eigenschappen typisch aan de auto. Zo wenst het billboard een gelukkige verjaardag aan de MINI-rijders op hun verjaardag en wanneer een zekere Kate in haar MINI voorbij een van de billboards reed krijgt ze bijvoorbeeld dit te zien:

Click voor full view.

Billboards die elke voorbijganger herkennen en enkel selectieve reclame toont en interactie hebben met de voorbijganger zullen volgens mij zeker geen Sci-Fi blijven.

(Video floorcasting via Sideburns)

Tags: , , , , , ,

Eén reactie to “Floorcasting”

  1. Big Brother is watching « I-ON MEDIA Says:

    […] reclame zijn en daarom zie ik liever gepersonaliseerde reclame in de achter richting (zoals de RFID gestuurde billboards van MINI) waarbij billboards, schermen of abris een gepersonaliseerde boodschap weergeven op basis van een […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: