Absoluut

Ik ben al zeer lang fan van de advertenties van Absolut. Gisteren zag ik op communicatiemannen.be de nieuwe spot voor Absolut 100; en daar ben ik eerlijk gezegd toch iets minder fan van. Hieronder kan je de spot bekijken:

Als je de definitie van een goede ad zoekt zal je in elk boek dat er over handelt wel andere voorwaarden vinden. Je hebt altijd wel zaken die terug komen: ‘trekt het de aandacht?’, ‘is het variabel?’, ‘is het eenvoudig?’. Maar als het op TV spots aankomt zijn er bij mij 2 andere voorwaarden die even belangrijk zijn:

1) Zet de spot niet aan tot wegzappen?
2) Onthoudt de kijker het merk en/of de boodschap?

Als de kijker wegzapt voor het merk of de boodschap in beeld is gekomen dan is de ad niks waard. En eerlijk gezegd: hoe knap bovenstaande spot ook gemaakt is, deze spot zap ik weg! Omdat ik een reclame liefhebber ben zou ik de spot wel eenmalig bekijken, maar geen tweede keer. Ik kan me dan gerust inbeelden dat mensen die minder into reclame zijn het zelfs geen eerste kans geven.

Minstens even erg: de kijker vindt de spot leuk en blijft keer op keer kijken maar zelfs na 15 visies kan de kijker niet onthouden wat de boodschap is of welk merk gepromoot wordt. Een groot voorbeeld hiervan is de ad met het kleine flatje die al enkele maanden bij ons op tv loopt. Ik zat 2 weken geleden met een grote groep vrienden op restaurant toen het over dit spotje ging. Iedereen kende het spotje maar bijna niemand kon het plaatsen; tot overmaat van ramp werd het door de weinigen die het al in de juiste sector konden plaatsen gelinkt aan de grootste concurrent. Tot zover de leuke spot.

Tags: , , ,

Eén reactie to “Absoluut”

  1. Goedele Says:

    Heb snel even gegoogled en niet meteen gevonden, maar ik dacht dat dit filmpje niet zozeer als reclamespot uitgezonden zou worden. Dan lijkt het mij idd niet geschikt en ga je wegzappen.
    Mij lijkt dit eerder iets voor muziekzenders en daar zou het dan wel kunnen werken. Ietwat specialere clips worden wel geapprecieerd bij het publiek van muziekzenders.
    Maar nogmaals, ben ook niet zeker waar het juist uitgezonden zal worden.

Geef een reactie

