UK’s leading brands 2008-2009

Superbrands publiceerde deze maand zijn lijst van sterkste merken in de UK. Hierbij alvast de top10:

1. Google (Index: 100.00)
2. Microsoft (Index: 98.56)
3. Mercedes-Benz (Index: 92.73)
4. BBC (Index: 85.25)
5. British Airways (Index: 83.23)
6. Royal Doulton (Index: 81.41)
7. BMW (Index: 79.29)
8. Bosch (Index: 78.59)
9. Nike (Index: 78.14)
10. Sony (Index: 77.47)

Hoe wordt deze lijst nu samengesteld? Er wordt vertrokken van een lange lijst die wordt aangeleverd door TCAB (The Centre for Brand Analysis), een onafhankelijk bureau die info haalt uit verschillende bronnen gaande van sector reports tot blogs. Die lijst wordt geshortlist door een team van 27 experts naar een lijst van 1350 merken. De 27 experts zijn CEO’s van bedrijven in allerhande sectoren zoals media, marketing en consultancy. Het spreekt voor zich dat de experts geen punten mogen toekennen aan bedrijven waar ze enige link mee hebben. Van deze 1350 merken valt ook nog eens ongeveer de helft af, namelijk de merken die overall een mindere rating kregen van de experts. Vervolgens wordt de lijst losgelaten in een marktonderzoek met een representatieve steek van 2.200 ondervraagden. De 500 best scorende merken krijgen de titel Superbrands en worden opgenomen in de UK Superbrands Top 500.

Klik hier voor de volledige lijst. Wat mij al direct opviel: Facebook scoort beter dan pakweg McDonalds, TomTom, MTV, etc. en het bij ons relatief onbekende Royal Doulton scoort beter dan absolute topmerken zoals Sony, Nike,…

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: