Een betere iPhone

Smartphones met touchscreen schieten de laatste maanden als paddestoelen uit de grond, allen willen ze mee op de kar van het succes van de iPhone springen: de Diamond, de Omnia, de G1, ..

De Google G1 Android lijkt me veruit de interessantste uit dat rijtje, omdat deze net zoals de iPhone een App Store zal hebben. Zelf ben ik nog steeds een heel tevreden gebruiker van de first gen iPhone; maar nu de concurrentie steeds dichter op de hielen komt te zitten zou het niet slecht zijn moest Apple een paar dingen herdenken. Vele features kunnen eenvoudig softwarematig verbeterd worden, er hoeft dus niet eens nieuwe hardware ontwikkeld te worden. Enkele dingen die me zo direct te binnen schieten:

1) een copy/paste functie

Zowat iedereen die dagelijks een pc gebruikt maakt toch ook dagelijks gebruik van de mogelijkheid om te knippen/kopieren en te plakken. De iPhone is een mix tussen een handheld pc en een gsm, waarom beschikt het toestel dan niet over een van de mogelijkheden van de pc die dagelijks gebruikt worden? Omdat het zoveel gebruikt wordt op pc denk ik dat het op gebied van gsm ook best wel een nuttige feature kan zijn.. We kopieren en plakken in/uit mails, waarom niet in smsjes? De iPhone is al redelijk sterk in synergie tussen pc en gsm, deze lijn kan verder getrokken worden door het toevoegen van copy/paste mogelijkheden. Ik denk dan aan iets kopieren uit een mail en dit plakken in een sms’je, of omgekeerd.

2) profielen gelinkt aan de klok

Ik wil dat mijn iPhone een subtiel geluidje maakt wanneer ik een nieuwe mail binnenkrijg of bij een calender alert, uiteraard kan dat op de iPhone en zo heb ik het dan ook ingesteld. Maar als ik om 3 uur ’s nachts een mail krijg wil ik dat niet horen, of bij een all-day event op de kalender wil ik geen beepje horen gezien dit dan om middernacht weerklinkt. Ook al ben ik zelf nog wakker en wil ik het nog lezen dan wil ik er geen andere mensen mee wakker maken. Geluid uitschakelen en trilfunctie uitschakelen is dan een mogelijkheid, maar soms vergeet je dat en wat nog vaker voorvalt is dat ik het vergeet terug in te schakelen. Wanneer je dat doorhebt heb je al 5 mails, 4 berichtjes en wat telefoontjes gemist. De oplossing is nochthans makkelijk: profielen gelinkt aan de klok. Ik wil kunnen instellen dat ik in de week geluid en trilling wil van 7 uur ’s ochtends tot 23 uur ’s avonds en in het weekend vanaf 11 uur ’s ochtends tot een uur of 3 ’s nachts. En dat ik tijdens diezelfde uren wil dat mijn trilfunctie aanstaat als ik ‘m even manueel op ‘silent modus’ flik. En dat ik voor de rest niks wil horen of voelen tenzij ik dat profiel uitschakel.

3) tones

Op mijn 2 vorige gsm’s kon ik mp3 bestanden afspelen en diezelfde bestanden als ringtoon of als wekker zetten. De iPhone kan met de iPod aan boord meer qua muziek, maar de mp3 bestanden die er opstaan als tone gebruiken kan hij niet. Dat is een bewuste keuze van Apple om nog eens apart ringtones te kunnen slijten. Dat is echter niet zo moeilijk om te omzeilen: je kan ze op de pc omzetten naar het ringtone formaat en dan uploaden op je iPhone. Maar de ringtones kan je weer niet via de iPod van je iPhone afspelen, daarom is de verkoop van de ringtones via iTunes dan ook geen groot succes. Ik wil ’s ochtends wakker worden met een fijn muziekje en niet met een irritant gebeep. Ik wil diezelfde muziek ook gewoon kunnen afspelen op mijn gsm. Als ik dat nu wil moet ik dat liedje er dus 2x opzetten. Niet efficiënt. Beste Apple, volg de concurrentie en geef de gebruiker de mogelijkheid zijn muziek in te stellen als beltoon en wekker. Desnoods enkel die liedjes die via iTunes gekocht zijn, zo misloopt Apple geen inkomsten van de (niet zo succesvolle) verkoop van ringtones via iTunes.

Dit zijn 3 kleine wijzigingen die perfect mogelijk zijn, zonder nieuwe hardware en dus zonder de productiekost te moeten verhogen. En vooral de mogelijkheid tot Copy/Pasten zou de iPhone toch nóg beter maken dan hij nu al is.

Edit:

Ohja, en natuurlijk ook nog Flash ondersteuning in Safari op de iPhone! Dat zou ook een welgekomen add-on zijn.

Tags: , , , , , ,

2 Reacties to “Een betere iPhone”

  1. Nick Says:

    Uw tweede opmerking lijkt me best interessant. Ik had er nog niet over nagedacht maar het zou best nuttig kunnen zijn. Hoog tijd dat iemand er een app voor schrijft.

  2. Yannick Says:

    Ondertussen bestaat er een App dat mijn eerste wens van dit lijstje vervult! De App is genaamd ‘Clippy’ en is te installeren via Cydia.

    Zelfs de gevraagde cross-copy/pasting tussen mail, sms en andere textboxes is voorzien. Nice!

Geef een reactie

