Delhaize vs Unilever

Warenhuisketen Delhaize en ‘paraplumerk’ Unilever zijn momenteel in volle oorlog met elkaar. Delhaize weigert de producten van Unilever in stock te nemen onder de voorwaarden die Unilever aanbiedt en Unilever op zijn beurt raadt daarom de consument in advertenties aan om over te schakelen naar een ander warenhuis waar je de producten van Unilever wel nog kan vinden.  Onder de paraplu van Unilever zitten vele leading brands voor alledaagse producten zoals Axe, Dove, Rexona, Cif, Sun, Lipton, Becel, Maïzena, Knorr, Bertolli, Calvé , Magnum, Solo,  Omo, oermerk Sunlight en nog bijna 250 andere merken. Zodra de lopende stock uitgeput is zal je deze merken dus niet meer terug vinden in Delhaize.

Ter Zake bracht deze oorlog gisteren in beeld. Pieter van Flabbergasted marketing plaatste het interessantste stuk van de uitzending op YouTube (met toestemming van de VRT)  en schreef er ook een interessant stukje over. Hieronder alvast het YouTube filmpje:

Wat mij betreft zoeken ze in Ter Zake naar een antwoord op verkeerde vragen. Op de vraag wie als winnaar uit deze oorlog zal komen kan professor Van Ossel geen antwoord geven. Volgens mij simpelweg omdat er geen antwoord is, en geen winnaar is. De vraag ‘Wie verliest het minste?’ lijkt me correcter.

– Delhaize zal klanten verliezen omdat veel consumenten merktrouw zijn en zeker nu het over talloze topmerken gaat. Mensen die al jaren Zwan-worstjes eten blijven graag die worstjes van dat merk eten. Ook van deodorant, tandpasta of wasmiddel wissel je niet graag als je tevreden bent over het merk dat je al jaren koopt. Wie elke dag Lipton drinkt schakelt liever niet over naar een huismerk. Het zijn producten die je dagelijks gebruikt en dan wil je een merk waar je tevreden over bent.

– Unilever zal klanten verliezen omdat sommige consumenten trouw zullen blijven aan Delhaize en dan gewoon voor een ander merk kiezen. Delhaize staat voor kwaliteit en diversiteit. Voor alle producten zijn er wel alternatieven en de consument die niet 100% merktrouw is neemt het risico wel eens om over te schakelen naar een ander merk. Het is immers geen auto, als het een verkeerde keuze geweest is ben je hooguit enkele euro’s kwijt en kan je de week erna terug voor een merk kiezen.

Laatste jaren kon je meer en meer zien dat mensen elke week naar 2 verschillende supermarkten begonnen te gaan. Ze kopen een halfvolle kar in Delhaize of Carrefour en gaan vervolgens naar Colruyt, Lidl, Aldi om daar voort te winkelen. En die trend gaat zich nu nog meer doorzetten denk ik als Delhaize deze merken blijft bannen uit de winkelrekken.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat ontwikkelen. Ik vind het alleszins een straffe, gedurfde zet van Delhaize of het een slimme zet was zal de tijd uitwijzen. De tegenreactie van Unilever zal volgens mij toch wel een beetje pikken: advertenties waarin Unilever zijn topmerken toont en duidelijk meldt dat je hiervoor niet meer in Delhaize terecht kan en dat je dus best een andere supermarkt op zoekt.

Tags: , ,

8 Reacties to “Delhaize vs Unilever”

  1. havelovewilltravel Says:

    Mooi geschreven. Iets diepgaander dan mijn analyse alleszins. Ik geloof ook wel dat merkentrouw het zal halen boven het vervangproduct dat Delhaize aanbiedt. Delhaize zal binnenkort wel plooien.

    Bedankt voor de credit!

  2. pj Says:

    Schandalig. Unilver heeft een deurwaarder naar delhaize gestuurt om bordjes die wijzen te laten verwijderen. Zelf voeren ze in kranten zelf uitvoerig campagne om mensen naar een andere supermarkt te laten gaan.

  3. Yannick Says:

    all is fair in love and war, pj.

  4. Klaas Says:

    Toch wel grappig
    Hoe hard Unilever hun product als iets uniek en onvervangbaar weet over te brengen:

    “Dat is spijtig, want ik heb een goed sausje gelezen, met Solo”

    Ordinaire boter, komaan…..
    Met goeie boerenboter is dat sausje waarschijnlijk nog stukken beter….

  5. havelovewilltravel Says:

    Ik heb nog een follow-up geschreven naar aanleiding van het artikel op deredactie.be

    Je kan het hier lezen:
    http://flabbergastedmarketing.wordpress.com/2009/02/16/zoals-ik-al-voorspelde-unilever-kicks-delhaizes-aars-1-op-de-3-delhaize-klanten-gaat-vreemd/

  6. simon Says:

    schandalig, delhaize moet zich schamen.
    ik ben gay

  7. dimitri Says:

    call me ik ben super geil

  8. Lander Says:

    Ongehoord!! Men zou dit toch echt als beschaafde mensen moeten kunnen oplossen,zeker!? Ps: contacteer mij: lander_broothaers@hotmail.com

Geef een reactie

