iPhone vs. LG Arena

Sinds een weekje heb ik mijn iPhone aan de kant geschoven voor een LG Arena. Tijd om de balans op te maken.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is voor mij een van de meest belangrijke zaken bij een mobiele telefoon. Wat mij betreft is de iPhone op dat gebied onovertroffen once you get the hang of it. Het Springboard zoals het menu van de iPhone heet is volledig te customiseren zodat je heel makkelijk zelf al je meest gebruikte handelingen met 1 druk op het scherm kunt uitvoeren en andere minder gebruikte applicaties kunt verbergen of groeperen, zodat je het toestel zelf volledig naar eigen noden kunt aanpassen. De LG Arena heeft met zijn customiseerbare 3D Cube een gelijkaardige systeem willen uitbrengen, maar de mogelijkheden tot customisatie zijn toch heel wat beperkter. Op dat vlak moet de Arena dus de duimen leggen voor de iPhone. Ook in de niet customiseerbare delen van het toestel scoort de iPhone wat mij betreft beter op gebruiksvriendelijkheid, bij de iPhone is het allemaal makkelijker en logischer. (Nota hierbij is wel dat ik de iPhone meer dan 1,5 jaar heb gebruikt en de Arena nog maar een weekje, de gewoonte van met de iPhone te werken zal ongetwijfeld in zijn voordeel gespeeld hebben.)

Gebruiksvriendelijkheid was bij mij de doorslaggevende factor om de LG Arena aan te schaffen en niet diens Samsung-tegenhanger de Samsung Omnia, die kan je slechts gedeeltelijk met je vingers bedienen en kan niet zonder stylus.  De Samsung Omnia draait namelijk op Windows Mobile, een operating system dat ontwikkeld is voor PDA’s (met stylus) ipv touchscreen smartphones.  De LG Arena heeft een eigen ontworpen Operating System, volledig op maat gemaakt dus.

Scherm

Beide toestellen hebben een uitstekend scherm. Dat van de Arena is een beetje kleiner, maar dat zorgt er natuurlijk ook voor dat het toestel compacter is. De Arena heeft overigens ook een hogere schermresolutie. Op papier heeft de Arena minder kleurdetail maar in de praktijk zal je dat met het blote oog niet zien. Door het kleiner scherm zijn de  (touchscreen) toetsen een beetje kleiner, wat het toetsel in landscape modus iets moeilijker te bedienen maakt dan de toetsen van de iPhone.  Blind typen is dan weer makkelijker op de Arena. Blind typen op een touchscreen scherm is heel wat moeilijker dan op een normaal toetsenbord; dat is zo omdat je niet voelt op welke knop je vingers zich bevinden omdat er geen reliëf verschil is. Je weet dus nooit zeker of je nu 2 of 3 knoppen bent opgeschoven als je niet kijkt. Bij de Arena kan je instellen dat de batterij heel zachtjes trilt bij het verlaten van een toets waardoor de trillingen je vingers een beetje gidsen op het toestenbord. Je krijgt een beetje het gevoel van reliëf,  het klinkt heel raar maar werkt wel!

Beide toestellen zijn uitgerust met een accelerometer. In lekentaal is dat een instrumentje dat meet wanneer, hoe en in hoeverre je het toestel beweegt of hoe je het vast hebt. Dat is niet alleen leuk voor Wii-achtige spelletjes op je gsm te spelen maar een van de grootste voordelen is dat het scherm automatisch van portrait naar landscape draait wanneer je het toestel zijdelings houdt en omgekeerd. Beide toestellen zijn hierin even accuraat en lijkt de iPhone hier iets sneller op te reageren bij het draaien naar landscape. Wat de Arena dan weer wel beter doet is dat je de werking van de accelerometer makkelijk manueel kan overrulen door kort te schudden met het toestel. In welke situaties is dit handig? Als je lichaam in vertical toestand is (bv. je ligt in bed) en je hebt het toestel voor jou in portrait vast zullen beide gsm overschakelen naar landscape omdat het toestel onmogelijk kan weten dat je zelf ligt. Bij de iPhone kan je dat dus niet overrulen en bij de Arena is dat heel makkelijk. Ook de overschakeling van landscape draaiing naar links of naar rechts als je iemand die tegenover jou staat wil laten meekijken is veel makkelijker bij de Arena, ook gewoon weer even schudden. Bij de iPhone zou je het toestel telkens volledig moeten draaien.

En voor de dames: het scherm van de Arena weerspiegelt, die van de iPhone amper. Geen spiegel bij de hand? Even de gsm bovenhalen!

Foto-toestel

Het foto-toestel van de iPhone is een van de zwakste punten van het toestel als multifunctionele smartphone. Foto’s maken in het donker kan je vergeten en ook bij goede lichtomstandigheden is de kwaliteit om van te huilen. De iPhone heeft ook geen flitser, macro-stand en gezichtsherkenning. Bovendien kan je met een ongehackte iPhone geen videobeelden maken. De Arena heeft een 5 MP camera aan boord met een zeer degelijke lens. Zowel flitser, macro als gezichtsherkenning zijn wel aanwezig en videobeelden maken doe je als je dat wenst in DVD kwaliteit! Op dit vlak laat de Arena de iPhone mijlenver achter. Aan de schermzijde heeft de Arena nog een secundaire camera waarmee je jezelf kunt filmen terwijl je dat op het scherm kan volgen of waarmee je kan video-bellen.

Geluidskwaliteit

De Arena is uitgerust met Dolby hard- en software voor een fenomenale geluidskwaliteit, zowel via de luidsprekers, via bluetooth, via audio-out als via de meegeleverde oortjes. Zowel voor het afspelen van muziek als geluidskwaliteit tijdens het bellen. Ook hier laat de Arena de iPhone ver achter. Het geluid van de iPhone zou ik niet direct slecht noemen, maar erg hard kan het toch niet en bij het afspelen van muziek via de ingebouwde luidspreker komen de bassen er nogal gekraakt door wanneer het volume een beetje hoorbaar staat. De luidspreker functie tijdens het bellen werkt bij de iPhone naar behoren maar bij de Arena werkelijk 10x beter. Dit gaat ook op voor de meegeleverde oortjes, die van de iPhone zijn goed maar de in-ear plugs van de Arena zijn gewoon beter.

Functionaliteit

De standaard LG Arena heeft meer te bieden dan de standaard iPhone. Hij bevat alle basisfunctionaliteiten van de iPhone 3G zoals GPS, 3G internet, WiFi, push e-mail, etc. maar heeft in tegenstelling tot de iPhone ook ondermeer een FM ontvanger en zelfs een FM transmitter aan boord. Met deze FM transmitter kan je alle muziek van je toestel gewoon draadloos afspelen op je autoradio of ouwbollige radio op het werk: je stelt in op welke lege FM frequentie het toestel moet uitzenden en schakelt dan je radio in op die frequentie. De LG Arena kan je ook gebruiken als modem voor je laptop. Als je in de middle of nowhere zit heb je natuurlijk geen WiFi toegang op je laptop. Even via Bluetooth, USB of Wifi-transmitting connectie maken met je gsm die op zijn beurt via GPRS, EDGE, UMTS of HSDPA verbonden is met het internet en je kan  surfen op je laptop! Via UMTS of HSDPA gewoon even snel als thuis via WiFi.

Het allergrootste voordeel aan de iPhone is natuurlijk wel dat je zijn functionaliteiten heel makkelijk kan uitbreiden via de Appstore of de mindere legale mogelijkheden zoals Cydia en Installer. Die programma’tjes voegen ongeloofelijk veel functionaliteiten toe aan je toestel en dergelijke mogelijkheden ontbreken bij de Arena. Bij de Arena kan je wel gratis de firmware update die soms nieuwe functionaliteiten zal bevatten maar erg spectaculair zullen die nieuwe items niet zijn, want dan verkoopt LG geen nieuwere modellen meer.  Gezien concurrenten RIM (Blackberry) en Google (G1 Android) binnenkort ook met een Appstore komen hoop ik dat LG niet achterblijft.

Nog een handigheidje aan de Arena: die speelt DivX/Xvid bestanden af. Gedaan dus met omzetten naar andere formaten. Via de TV-out optie van de Arena kan je alle video-bestanden van je gsm ook gewoon op tv bekijken.

En nog een belangrijke: de opslagruimte van de Arena is uitbreidbaar met max. 32GB dmv een Mini-SD kaartje, de iPhone is niet uitbreidbaar.

Design

De Arena is geen lelijkaard maar kan niet op tegen de hippe iPhone. Ik heb mij wel laten wijsmaken dat de Arena iets steviger zou moeten zijn dan de iPhone en dat dit toestel wel eens een valpartij zou moeten kunnen verdragen, daar duim ik alleszins ook voor.  De bluts met de buil nemen heet dat dan.

Batterijlevensduur

Op papier heeft de LG een even slechte batterijlevensduur als de iPhone. In de praktijk merk ik dat batterij van de Arena echter opmerkelijk veel langer meegaat dan die van de iPhone. De iPhone diende ik om de 2 dagen of bij veel gebruik zelfs dagelijks op te laden, de Arena laadt ik nu om de 4 dagen op. Pluspunt voor beide toetsellen: allebei op te laden via USB met de kabels die je mee krijgt in de doos.

Synchronisatie

Ik ben geen fan van de computer synchronisatie via iTunes, dat nodig is bij de iPhone. De Arena is makkelijker te syncen alleen gaat dat synchroniseren zelf toch wel trager dan bij de iPhone! Als je muziek overzet van je computer naar je Arena kan je deze bestanden ook makkelijk instellen als beltoon of berichtentoon. Met een ongehackte iPhone is dat ook niet mogelijk. Beltonen moest je kopen in de iTunes storen en berichtentonen waren niet aan te passen op een ongehackte iPhone.

Samengevat

Hardware-matig is de Arena een beter toestel (foto-camera, luidsprekers, video in dvd-kwaliteit,..) maar software-matig is de iPhone dan weer beter (gebruiksvriendelijker, appstore,..). Als het foto-toestel en vooral ook de prijs geen belang hebben zou ik toch voor de iPhone 3G gaan. Als die 2 factoren wel een rol spelen is de LG Arena een heel goede keuze. De Arena is namelijk ongeveer 300 euro goedkoper dan de iPhone 3G (Belgische prijzen) maar heeft heel veel dezelfde functies als de iPhone en vult de leegte op die de crappy camera van de iPhone achterlaat.

Tags: , , ,

19 Reacties to “iPhone vs. LG Arena”

  1. iPhone vs. LG Arena Says:

    […] Original post by Yannick […]

  2. janso Says:

    M’n iPhone heeft idd heel wat nadelen, en dat besef ik maar al te goed. Ik zou echter mijn toestel niet willen inleveren gezien de gebruiksvriendelijkheid. Vooral het internetgebruik op de iPhone loopt vlotter dan eender welk mobieltje ik al in m’n handen gehad heb. Hoe zit dat bij de Arena?

    Grz,

    Janso

  3. Yannick Says:

    Over de browser in de Arena geen klachten. De Safari browser van de iPhone is nog een tikkeltje beter maar de Arena komt dicht in de buurt. Het enige puntje waar de Arena minder scoort tov de iPhone (op gebied van de browser dan) is dat het zoomen een heel klein beetje minder vloeiend verloopt. Zoomen doe je op exact dezelfde wijze (multi-touch, vingers opentrekken) maar het reactie vermogen is een ietsjes trager.

    Op sommige vlakken is de iPhone een veel beter toestel dan de Arena en op andere vlakken omgekeerd. Een iPhone met het foto-toestel, de luidspreker, batterij-autonomie en vooral prijs van de Arena zou een ideaal toestel zijn.

  4. Scott Says:

    Ik herken in de conclusie precies hetzelfde als de Mac vs PC kwestie. De Apple Mac is veel gebruiksvriendelijker, een stap duurder en de hardware is relatief gezien niet even goed. Maar van de andere kant heb je die ook niet nodig op een mac doordat de software zo soepel draait.

    Op de telefoons precies hetzelfde, mijn arena heb ik in een week al 4 keer laten vasthangen. Nog nooit gebeurd op de Iphone… Waar ga je voor dat is de vraag soft of hardware. Of waar heb je het geld voor

  5. Vincent Says:

    Ik hoop dat LG wel nog komt met een tooltje om je muziek enzo te syncen met iTunes, aangezien ik al mijn muziek op iTunes heb staan. Heb nu nog een BlackBerry, daarvoor heeft RIM wel een tool ontwikkeld om te syncen met iTunes, maar hiermee worden helaas niet de albumillustraties enzo meegesyncroniseerd… Denk erover om over te stappen naar de LG Arena.. Wou eerst een iPhone, maar vind die toch een beetje erg duur, en aangezien de Arena de helft goedkoper is ga ik er nog maareens goed over nadenken om die aan te schaffen!

  6. Mark Says:

    Op de LG arena zitten inderdaad wel een aantal leuke dingen.

    Wat betreft de modemfunctie kan iemand hier een uitleg over geven hoe het beste dit te doen.

    Groeten Mark

  7. buzzertnl Says:

    je arena als modem gebruiken is heel simpel. koppel hem aan je pc, kies pc suite en kies internet kit.

  8. geld lenen Says:

    Zelf heb ik de LG arena en ben hier heel tevreden over. Heb hem gekocht omdat ik hem persoonlijk mooier vind dan de iphone en dat komt vooral door z´n iets compactere afmetingen. De iphone is v.m. wel wat dunner. Ook de camera vind ik heel belangrijk. Denk dat ik hier veel tevredener mee ben dan dat ik met n iphone zou zijn. Maargoed iedereen zijn ding.

  9. Hypotheekrente Says:

    Ik vind het jammer dat de LG arena gezien wordt als een goedkoop alternatief voor de Iphone. De Iphone is idd duurder maar dat is natuurlijk een marketingtechnisch verhaal. De LG is een volwaardig alternatief.

  10. Hugo Says:

    In het artikel staat ”Bij de Arena kan je wel gratis de firmware updaten”, weet iemand ook hoe dit gaat, ik kom er niet uit mbv de PC Suite en ook niet via de telefoon zelf. Heb nu softwareversie KM900AT_v10b en begrijp dat er al versies tot i zijn.

    • job Says:

      Is het je al gelukt, is mij na veel ellende ook gelukt nu duidelijk… ga naar

      http://update.lgmobile.nl daar druk je op de grote rode download knop dan zet je je telefoon aan op de usb op de computer en druk je op pc suite… dan start pc suite ook die druk je dan weer op het kruisje (uit)… dan druk je op het progje wat is gedownload op (bijwerken) dan gaat hij drie dingen continue downloaden en daarna zegt hij vanzelf!! telefoon contact maken en volg je verder alles op het scherm… als hij inmiddels bezig is met tabblad update en hij zegt dat hij niet verder kan en vraag in rode letters probeer uw baterij eraf uit te halen dan doe je dat en doe je de stekker van usb er weer in en dan gaat hij met 10 min …. nieuwe update plaatsen… alles van mijn toestel is nu verbeterd. succes

  11. Marcel M Says:

    Hoi ik heb de Lg arena nu bijna 2maanden, loopt elke dag bijna vast
    en reset zich heel veel en zo als Yannick zegt om de 4dagen opladen???
    moet dat K*T ding elke kade minimaal 2keer opladen en dan word het toestel en baterrij aan erg warme kant..

    Met andere woorden een SUPER MISKOOP,
    Maar weer teruf naar me ouwe samsung zonder toeters bellen
    en faal reset’s en uitvallen zo als LG heeft.

    Ook vind ik het 3D ver te zoeken zo als gezegt word is LG Arene met de cubs je kan ze alleen naar rechts en links draaien 3D is in mij ogen 4kanten op draaien met de cub’s,
    verder is bij mij toutchreen ook super traag en rageert vaak niet.

    Hellaas heb ik LG al keer of 6een Email gestuurd om een
    reparatie voor elkaar te krijgen…

    Een bagger toestel van niks,
    ook kwa software vind ik het niks aangezien veel programma’s op windows mobile werken en bijna nergens duidelijk aangegeven word welke prog’s je wel en niet kan gebruiken..
    Zo als een simpel voorbeeld adobe flash voor mobiel waar is die te vinden voor LG Arena die dan ook werkt op de LG..?

  12. Wilco Says:

    Hoi,

    Wat Marcel M. zegt herken ik, een super miskoop.

  13. Yannick Says:

    Ik ben ook niet geheel tevreden van de Arena, maar langs de andere kant mag je geen iPhone verwachten voor de helft van de prijs van een iPhone.

    Dat probleem met vastlopen en resetten heb ik overigens niet. Op 7 maanden tijd nog nooit voorgehad.

  14. Ad Says:

    Hoi,

    Als ik muziek op mijn telefoon zet en ik wil daarvan mijn beltoon/ringtoon maken dat lukt mij niet. Ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen want als ik het probeer behoud ik nog steeds de standaard beltoon/ringtoon.

    Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

    Ad

  15. marc Says:

    hoi,
    kan me iemand vertellen hoe of waar ik mijn gsm moet instellen om e mails te kunnen bekijken, via mijn wifi thuis;
    Mvg
    marc

  16. Harald.v.K Says:

    Yannick (?),
    In je artikel heb je de volgende zinsnede:”Even via Bluetooth, USB of Wifi-transmitting connectie maken met je gsm die op zijn beurt via GPRS, EDGE, UMTS of HSDPA verbonden is met het internet en je kan surfen op je laptop! Via UMTS of HSDPA gewoon even snel als thuis via WiFi.”

    Die Wifi-transmitting connectie probeer ik ook te maken, maar vind er niks voor.
    Kan je me helpen aan tips hiervoor?

  17. Thomas Says:

    Even over dat Wi-Fi dat dat op de iphone niet kan? Als ik op mijn niet gejailbreakte officieel bij T-Mobile gekochte iPhone naar instellingen>algemeen>Netwerk ga dan staat er bij mij gewoon Internet Tehtering en kan ik wel overal gebruik maken van internet op mijn laptop via de iPhone

    Groet Thomas

  18. Anoniem Says:

    job zegt:

    december 28, 2009 om 2:13 pm | Beantwoorden
    Is het je al gelukt, is mij na veel ellende ook gelukt nu duidelijk… ga naar

    http://update.lgmobile.nl daar druk je op de grote rode download knop dan zet je je telefoon aan op de usb op de computer en druk je op pc suite… dan start pc suite ook die druk je dan weer op het kruisje (uit)… dan druk je op het progje wat is gedownload op (bijwerken) dan gaat hij drie dingen continue downloaden en daarna zegt hij vanzelf!! telefoon contact maken en volg je verder alles op het scherm… als hij inmiddels bezig is met tabblad update en hij zegt dat hij niet verder kan en vraag in rode letters probeer uw baterij eraf uit te halen dan doe je dat en doe je de stekker van usb er weer in en dan gaat hij met 10 min …. nieuwe update plaatsen… alles van mijn toestel is nu verbeterd. succes

    ik open de site die jij zegt maar ik zie nergens een rode knop ik zie alleen reclame

Geef een reactie

